سفينه العرب
يا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي مكان انت تحبه بالسفينة., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..[خد بالك القعدة مع البحرين نار ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل بالسفينة علشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس هنا وسجل ولازمتشارك.كمـان.هينزلك خصم من المشرفين لما تشارك معـانا

انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 626787583
سفينه العرب
يا ميت أهلا وسهلا تفضــل اقعد على اي مكان انت تحبه بالسفينة., بس شكلك أنت اول مرة تنورنــا..[خد بالك القعدة مع البحرين نار ...] ,اه صح بقلك ايه... أنت لازم تسجــل بالسفينة علشان تبقي حبيبنــا , بالزوق بالعافية هتسجــل ..ماتبصليش كده بقلك على الطلاق لتسجل يلا دووس هنا وسجل ولازمتشارك.كمـان.هينزلك خصم من المشرفين لما تشارك معـانا

انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 626787583
سفينه العرب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

سفينه العرب

الرئيسيةبالكونة السفينةأحدث الصورالتسجيلدخول

انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد

RoMaNsY BaS MaNsY
اسيرة الصمت
Mr.Say33
Recardo kaka
ريمي
مروةM
10 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
مروةM
::. بـحـار ركـب معـانـا .::
مروةM

انا سنى : 30
مشركاتى : 15
انا : انثى
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Studen10
هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Painti10
بلدى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Egypt10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Pi-ca-41

انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Empty
مُساهمةموضوع: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالثلاثاء أبريل 06, 2010 9:08 pm

هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااى
انا مروة عضوة جدبدة معاكم فى القبطاان
انا 13 سنة
والمنتدى جميل جدااا
ويارب اكون معاكم عضوة نافعة ليكم
وعاوزة ترحيب من الكل يهز المنتدى كلة
وخصوصا صافووو
ريمي
::. بـنـت الـعـمـدة .::
::. الـقـائـدة الادارية .::

::. بـنـت الـعـمـدة .:: ::. الـقـائـدة الادارية .::
ريمي

انا سنى : 31
مشركاتى : 5931
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Collec10
هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Readin10
بلدى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 610
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Pi-ca-46
رسالتى : فـي الـدنـيـا ثـلاث : أمـلْ ، ألـمْ , أجـرْ
فـعـش الأولـى وتـحـمـّل الـثـانـيـة لآأجـل الـثـالـثـة

انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Empty
مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأربعاء أبريل 07, 2010 7:49 pm

أهلاً وسهلاً :
"¨°°o°°¨]§[° mمروة°]§[¨°°o°°¨"

أسعدنا تواجدك بيننا على أمل أن تستمتع وتستفيد
وننتظر مشاركاتك وتفاعلك فمرحباً بك بين إخوانك وأخواتك
ونسأل الله لك التوفيق والنجاح والتميز
زائر
زائر
Anonymous

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالخميس أبريل 08, 2010 7:41 pm

مروةM كتب:

وخصوصا صافووو

ولا تزعلى نفسك
منورة ياقمر
-
-
Recardo kaka
::. مـنــور السفينــة .::
::. مـنــور السفينــة .::
Recardo kaka

انا سنى : 45
مشركاتى : 1
انا : ذكر
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Sailor10
هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Sports10
بلدى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Egypt10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Pi-ca-50

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأربعاء مايو 26, 2010 8:52 pm

اهـــــلا وسهـــلا بيكــــى فى اول كـــرســــى على السفينــــــــــــــــــــة انيســــى وشـــرفتـــى يـــا خالتــــــــى انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 131430 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 654149
Mr.Say33

::. قـائـد إدارى .::

::. قـائـد  إدارى .::
Mr.Say33

انا سنى : 28
مشركاتى : 4289
نوع خطى : Tahoma
استايل خطى : Blod+Itlic
لون خطى : Red
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Accoun10
هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Huntin10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Mostaf12

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالخميس مايو 27, 2010 9:53 pm

منورة المنتدى كلة والله وياريت تكونى حاجة حلوة نافعة فى المنتدى

انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 839798 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 839798انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 839798انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 839798انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 839798انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 839798انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 839798انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 839798انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 839798
اسيرة الصمت
اسيرة الصمت

انا سنى : 29
مشركاتى : 295
استايل خطى : Blod
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Studen10
هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Writin10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Pi-ca-23

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأحد مايو 30, 2010 12:24 pm

أهلاً وسهلاً :
"¨°°o°°¨]§[°
mمروة°]§[¨°°o°°¨"

أسعدنا تواجدك بيننا على أمل أن تستمتع وتستفيد
وننتظر
مشاركاتك وتفاعلك فمرحباً بك بين إخوانك وأخواتك
ونسأل الله لك التوفيق
والنجاح والتميز
RoMaNsY BaS MaNsY
::. بـحـار بـدأ يـعـمـل قلـق .::
::. بـحـار بـدأ يـعـمـل قلـق .::
RoMaNsY BaS MaNsY

انا سنى : 27
مشركاتى : 1073
نوع خطى : blue
استايل خطى : 123456
هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Sports10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Pi-ca-46

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأحد مايو 30, 2010 12:52 pm

يا الف رحب يا مروة
بجد منورة المنتدى

ان شاء الله تكونى من نجوم السفينة
وعايزين الشغل
ولا انت ايه رايك؟

ترحيب جامد صح
ALMaGiC
::. بــحــار بـيشـد حيلـة .::
::. بــحــار بـيشـد حيلـة  .::
ALMaGiC

انا سنى : 29
مشركاتى : 660
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Player10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Pi-ca-40

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 15, 2010 7:43 pm

منورة المنتدة كلة يا مروة وياريت نشوف منك الشغل علي قد الترحيب بجد اهلا وسهلا بك في بيتك
الثاني
منتديات القبطان
Mr.Say33

::. قـائـد إدارى .::

::. قـائـد  إدارى .::
Mr.Say33

انا سنى : 28
مشركاتى : 4289
استايل خطى : Blod+Itlic
لون خطى : Red
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Accoun10
هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Huntin10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Mostaf12

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالثلاثاء يونيو 15, 2010 9:05 pm

اهلا وسهلالا بيكى معانا يا مروة ومنورانا
GzaR
::. بـحـار مـايـتعـوضـش .::
::.  بـحـار مـايـتعـوضـش  .::
GzaR

انا سنى : 31
مشركاتى : 8441
نوع خطى : arrila
استايل خطى : Blod
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Player10
هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Chess10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Pi-ca-20

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 16, 2010 12:08 am

¨°o.O (
مروةM ) O.o°¨

حللت أهلاً .. ووطئت سهلاً ..
يا هلا بك بين إخوانك وأخواتك ..
إن شاء الله تستمتع معــانا ..
وتفيد وتستفيد معانـا ..
وبانتظار مشاركاتـك وإبداعاتك ..
ســعداء بتـواجـدك معانا.. وحيـاك الل
ة
اسمح لي بأن أحييك .. وأرحب بك
فكم يسرنا ويسعدنا انضمامك لعائلتنا المتواضعة

التي لطالما ضمها منتدانا الغالي على قلوبنا
((منتديات القبطان ))
وكم يشرفني أن أقدم لك .. أخـوتنا وصداقـتـنا
التي تتسم بالطهر والمشاعر الصادقة
التي تنبع من قلوب مشرفيّ وأعضاء
هذا المنتدى السامي

أتمنى انك تقضي معنا أسعد وأحلى الأوقات
وان شاء الله تفيد وتستفيد
أرحب بــك مرة أخرى

انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 131430 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 131430 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 131430 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 131430 انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد 131430
ftafeeet
::. بــحــار مـفـتح وحـرك .::
ftafeeet

مشركاتى : 2812
نوع خطى : مـش محـدد
استايل خطى : اتش شقاوة
لون خطى : احـمــــر
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Unknow10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Yrg1h66ug
رسالتى : سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأربعاء يونيو 16, 2010 6:13 pm

هوة فى ازيد من كدة نور

شرفتينا ونورتينا يا مروة m

ويارب تستفيدى ونستفيد منك

فى بيتك الثانى
qoptanel7op
qoptanel7op

مشركاتى : 18
انا بشتغل : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Unknow10
هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Travel10
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Pi-ca-40

مُساهمةموضوع: الجديد جديد يا عم   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأربعاء يوليو 14, 2010 7:55 pm

[size
عزيزتى القارئه اعزائى المشاهدين
اولا
انا احب اهنا وارحب بالاخت الفاضله التى نورت هذا المنتدى العظيم

ومن هنا المنطلق احب ان اتدخل معها فى هذا الموضوع
فانا عضو جديد بهذا النك نيم الجديد

واحب ان يتم الترحيب بى على هذا الموضوع الجااااااامد

واحظركم من الدخول وعدم الترحيب
وبصو بقى من الاخر انت وهى هترحب يعنى هترحب
مهو مبقاش مكلف نفسى عامل نك نيم جديد ومترحبوش
فين الترحيب ياد انت وهى

[/size]
qoptanel7op
qoptanel7op

هوايتى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Travel10

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأربعاء يوليو 14, 2010 7:56 pm

[quote="qopt
اولا

فين الترحيب ياد انت وهى

[/size][/size][/size][/quote]
qoptanel7op
qoptanel7op

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأربعاء يوليو 14, 2010 7:58 pm

اولا

فين الترحيب ياد انت وهى

ftafeeet
ftafeeet

مشركاتى : 2812
نوع خطى : مـش محـدد
استايل خطى : اتش شقاوة
لون خطى : احـمــــر
مزاجى : انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد Yrg1h66ug
رسالتى : سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

مُساهمةموضوع: رد: انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد   انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد I_icon_minitimeالأربعاء يوليو 14, 2010 8:07 pm

qoptanel7op كتب:
اولا

فين الترحيب ياد انت وهى

نورتنا والله ياقبطان

بس طفى النور شوية

عشان الكهربة غلت اليومين دول
فخلى بالك بقة اها

يرب دوام معنا ان شاء الله

انا عضووووووووووووة جديدة معااااااااااااااكم فى القبطان عاوزة تررررررررررررررحيب جااااااااامد
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» نكت مصرية جديدة, مرح وكله جديد وحصرى مع القبطان الاصلى
» نكت مصرية جديدة, مرح وكله جديد وحصرى مع القبطان الاصلى
» حصرى على القبطان كليب حاتم فهمي اغنية بيدق قلبي 2009 اغنية جديدة جداً
» من 1إلى4 وحط اللي انت عاوزة في الغســـــــــــــــاله!!!
» اختار مشروبك علشان تعرف شخصيتك يلا عاوزة تفاعل